Media społecznościowe bez wątpienia są ważną częścią naszego życia. Ich moc można z powodzeniem wykorzystać w budowaniu marki, poszukiwaniu nowych klientów czy obsłudze. Staje się to podstawą wielu działań marketingowych. Działania te przynoszą zamierzone efekty w bardzo wielu branżach, stąd można pokusić się o stwierdzenie, że sprawdzą się dosłownie w każdej. Branża tatuatorska nie jest tu wyjątkiem. Najważniejsze jest jednak to, by wybrać odpowiednie medium. Tylko wtedy dotrzemy do grupy odbiorców, którzy będą naprawdę zainteresowani naszą ofertą, a my osiągniemy założony cel.

Zanim jednak rozpoczniemy działania w mediach społecznościowych, potrzeba kilku elementów.

Określenie celu

Na samym początku ustalamy cel naszych działań. Może to być budowanie świadomości marki, czyli docieranie do ludzi z informacją o tym, że nasza firma istnieje, stworzyliśmy miejsce, które mogą chcieć wybrać, a tym samym, skorzystać z naszych usług. Możemy także skorzystać z naszej eksperckiej wiedzy i postawić na edukację odbiorców, udowadniając, że jesteśmy profesjonalistami w danej dziedzinie i można nam zaufać. Celem samym w sobie może być także inspirowanie i pokazywanie trendów.

Często, myśląc o celu, mówimy o sprzedaży. Jeśli chodzi o branżę tatuatorską, jej specyfika nie pozwala na bezpośrednią sprzedaż, jednak z powodzeniem możemy spełnić ten cel z pewnym odroczeniem w czasie.

Budując silną i lojalną społeczność online, w chwili zapotrzebowania, staniemy się marką pierwszego wyboru. Możemy także myśleć o prowadzeniu profilu pod kątem budowania wizerunku pracodawcy, przyciągając w ten sposób nowych artystów.

Ważne jest, by wybrać jeden, maksymalnie dwa, główne cele prowadzenia profilu w mediach społecznościowych. Zapewne będą się one pokrywać z głównymi celami naszej strategii marketingowej. By urozmaicić kontent i poszerzyć działania, można pokusić się o wybranie pobocznych celów, które będą uzupełniać najważniejszy przekaz kierowany do odbiorców.

Opisanie grupy docelowej

Kolejnym krokiem jest jak najbardziej dokładne opisanie grupy docelowej. Grupa docelowa to osoby, które chcemy przyciągnąć na swój profil w mediach społecznościowych. Określamy kim są, jacy są, co ich interesuje, jakie mają problemy.

Grupę docelową warto podzielić na pewne segmenty. Przykładowo, mogą to być kobiety w wieku 25-35 lat, mieszkające w dużym mieście, lubiące cukierkowy new school, weganki – im bardziej szczegółowo opiszemy typową przedstawicielkę grupy, tym lepiej.

Proces ten nazywa się budowaniem persony. Personie nadajemy imię, cechy demograficzne, opisujemy ją jak najdokładniej. Początkowo cały proces może wydawać się nieco abstrakcyjny, jednak z czasem zrozumiemy, kim są nasi odbiorcy, jakie mają względem nas oczekiwania. Z łatwością będziemy mogli dać im rozwiązanie ich problemów, którym będzie nasz produkt lub usługa. Co więcej, ułatwi nam to przygotowanie publikacji, które będą cieszyły się pozytywnym odbiorem.

Dobór narzędzi

Na etapie opisywania grup docelowych oraz konkretnych person, konieczne jest uwzględnienie takich aspektów, jak urządzenia, z których korzystają nasi odbiorcy, aplikacje, których używają na co dzień, rodzaj postów, które oglądają najchętniej i z którymi wchodzą w interakcje. Na tej podstawie decydujemy, które platformy społecznościowe będą odpowiednie do osiągnięcia wyznaczonego na samym początku celu.

Wiele osób korzysta z Facebooka, by sprawdzić opinie o danym salonie i artystach z nim współpracujących. Często także użytkownicy, którzy chcą uzyskać szybką odpowiedź na konkretne pytanie od pracowników salonu, wybierają Facebooka jako kanał komunikacji. Założenie profilu na Facebooku to konieczność, jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że kluczowe znaczenie ma sprawne odpowiadanie na pytania. To jeden z decydujących czynników, jeśli chodzi o wybór salonu tatuażu przez potencjalnego klienta.

Dbajmy także o opinie klientów, które są umieszczane na Facebooku. Odpowiadajmy na nie, wyjaśniajmy wszelkie sporne kwestie, a przede wszystkim, zachęcajmy klientów do umieszczania rekomendacji. Ich siła jest ogromna.

Gdy myślimy o wyborze platformy społecznościowej, która sprawdzi się w przypadku fotogenicznego tematu, jakim są tatuaże i cała otoczka związana z pracą artysty, jako pierwszy przychodzi do głowy Instagram. Innym medium wizualnym jest Pinterest. Tam również możemy odnieść sukces, jeśli obierzemy dobrą strategię.

Bardzo ważne jest to, by nie opierać swojej decyzji o wyborze platformy wyłącznie na tym, że jest ona popularna. Wybieramy ją świadomie w oparciu o preferencje oraz aktywność naszej grupy docelowej.

Odpowiedni plan działania

Gdy już wiemy, do kogo chcemy dotrzeć, co konkretnie chcemy przekazać i jak komunikować się z naszą grupą docelową – jakim językiem mówić oraz jakie tematy poruszać – wybraliśmy konkretną platformę, czyli nasz środek do celu, przyszła pora na zaplanowanie działań.

Budowanie marki na Instagramie

W przypadku Instagrama, wybór ogranicza się do zdjęć lub wideo, które będziemy publikować w profilu oraz materiałów, które możemy dodać w Instagram Stories. To, co jest istotne, to zadbanie o bardzo dobry wizualnie kontent oraz jego odpowiednią liczbę. Warto wykorzystać każdą sytuację do zrobienia dobrego ujęcia. Korzystajmy z dobrego światła, ze współpracy z modelami, artystami. Gdy pojawia się okazja, warto zrobić wiele zdjęć. Ważne jest, by przygotowywać materiały z wyprzedzeniem, by w razie, gdy nie mamy czasu na wykonanie zdjęć i ich obróbkę, można było sprawnie wybrać zdjęcie do publikacji.

Kluczowe są również opisy. Fakt, że zdjęcie przyciąga uwagę, ale to właśnie opis sprawia, że odbiorca chętniej zaangażuje się w dyskusję i zostanie z nami na dłużej. Obie te kwestie są niezwykle istotne na Instagramie z punktu widzenia algorytmu. Przekładają się również bezpośrednio na liczbę osób, które zobaczą post. Pisanie angażującej treści wymaga wprawy, jednak z czasem zaczyna przychodzić z łatwością.

Piszmy o problemach dotyczących naszych odbiorców, odpowiadajmy na pytania, które mają, prośmy o dzielenie się opiniami, przemyśleniami i zadawajmy im pytania. Pytania i ankiety to także świetne opcje w Instagram Stories, które możemy wykorzystać. Jest to także dobry sposób, żeby dowiedzieć się o naszych odbiorcach i ich preferencjach więcej niż pokazują nam instagramowe statystyki. Korzystajmy z tego i dopasowujmy swoje publikacje do ich potrzeb i oczekiwań.

W przypadku Instagrama, ważnym elementem każdego posta są także hashtagi. W opisie zdjęcia mamy ich do dyspozycji 30. Domyślnie mają opisywać to, co znajduje się na zdjęciu, dlatego ważne jest, by hashtagi zgadzały się z tym, co użytkownik widzi na fotografii. Jest to szczególnie istotne w dobie rozpoznawania obiektów przez algorytmy. Nie każdy wie, że Instagram “widzi”, co znajduje się na zdjęciu. To podstawowa zasada, jeśli używamy hashtagów. Do tego warto dodać hashtagi branżowe i społecznościowe, czyli te związane z branżą, subkulturami, społecznościami instagramowymi, pamiętając jednak o ich odpowiednim doborze do zdjęcia.

Jeśli przełączymy profil na firmowy, otrzymujemy dostęp do statystyk konta, postów i Stories. Warto zrobić to od razu, by aplikacja niezwłocznie zaczęła zbierać wszystkie dane. Na ich podstawie będziemy mogli wyciągać wnioski, sprawdzić, jaki rodzaj postów sprawdza się u nas najlepiej oraz zobaczyć, które treści są angażujące dla odbiorców, a następnie wprowadzić potrzebne zmiany.

Praca z Instagramem to długoterminowe działanie, które wymaga systematyczności, cierpliwości. Głównym celem powinno być budowanie silnej społeczności. Bez wątpienia nagrodą za cały włożony wysiłek – poza pięknym portfolio – będzie zebranie grupy zaangażowanych osób, które staną się adwokatami marki i będą ją rekomendować. W dobie braku zaufania do reklam czy treści sponsorowanych, szczere rekomendacje mają największą moc.

Gloria Ziencina-Kawula

Gloria Ziencina-Kawula wystąpi już 16 lutego podczas Konferencji Tatuatorskiej we Wrocławiu, gdzie jeszcze szerzej omówi działania w mediach społecznościowych dla branży tatuatorskiej. Zapraszamy!

Facebook Comments

:
Back

Zapisz się na wydarzenie

Dołącz do nas na Facebooku

Najnowsze wpisy